منو وبلاگ
امیر المؤمنین علی (ع) فرمود:: بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.
نويسندگان
عناوین مطالب.
دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بهشت دختران و آدرس http://hejabefatemeh.loxblog.com/ 

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما

لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم سایت
 
 حضرت معصومه(س) الگویی کامل برای بانوان جامعه/ رسیدن به تعالی دینی و علمی با سیره کریمه اهل البیت(س)

کابوسی گفت: حضرت معصومه (سلام الله علیها) یک الگوی تام و کامل هستند به گونه ای که در زندگی مورد توجه امام خود قرار می گیرند.

اما همه این عوامل به خاطره آن است که الگوی مناسب ایرانی و اسلامی در بین جامعه ما به یک مدل ارزشمند مبدل نشده است و هنجارهای غربی مثل ترک های بلورین در ذهن دختران جامعه ما نفوذ کرده است که گاهی با یک تلنگر عفاف و حجاب یک بانوی مسلمان را به زمین می ریزد.

گرچه نزدیک به 300 هزار شهید که تقدیم انقلاب اسلامی شده در وصایای خود به ما توصیه کردند که «خواهرم حجابت را برادرم نگاهت را» از گناه دور نگاه دارید اما امروز با بی حجابی خود و دریدن پرده های حیاء در خیابان ها پا بر روی عقاید پاکترین جوانان دهه 60 می گذاریم.

وجود حضرت معصومه (سلام الله علیها) در ایران مرواریدی از فضائل اخلاقی است که تأسی به سیره این بانوی بزرگ اسلام می تواند جامعه ایرانی را به تمدن اسلامی نزدیک تر کند.

گرچه در طول دهه کرامت برنامه های متنوعی برای بزرگداشت میلاد این بانوی بزرگ اسلام برگزار می شود اما به برنامه های تبیینی و کاربردی که جوانان جامعه به ویژه بانوان بتوانند از آن در مسیر بهبود زندگی بهره لازم را ببرند کمتر پرداخته شده است.

به سراغ «لیلا کابوسی»، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان گلستان رفتیم تا با وی در خصوص فضائل حضرت معصومه (سلام الله علیها) و الگوگیری از این بانوی بزرگ اسلام گفتگو کنیم.

*در مورد دلیل حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه توضیح دهید؟

طبق برخی از گزارشات تاریخی علت سفر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به ایران دیدار با برادر حضرت امام رضا(علیه السلام) بود.

 

 پس از شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام) حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 10 سال سن داشتند و علاقه و محبت زیادی به برادر خود یعنی امام هشتم داشتند و از محضر علمی و معنوی این حضرت بهره می بردند.

 

پس از هجرت امام رضا(علیه السلام) این بانوی بزرگ اسلام دوری برادر را برنتابید و برای زیارت برادر از مدینه به مقصد خراسان راهی شد.

 

در روایات تاریخی نقلی نیز وجود دارد که امام رضا(علیه السلام) بعد از ورود به خراسان نامه ای به خواهرشان از طریق غلام خود ارسال کرد و بعد از حضور این امام همام در ایران گروه هایی از سادات وارد ایران شدند.

 

در دوران عباسی سخت گیری هایی زیادی نسبت به سادات وجود داشت و در دوران مأمون با توجه به ولیعهدی امام رضا(علیه اسلام)  این سختگیری ها کمتر شد و این مهم در رشد و سربلندی امامزادگان موثر بود.

 

اما اکثر منابع علت سفر حضرت معصومه (سلام الله علیها) را زیارت برادر خود ذکر کردند.

 

*یکی از ویژگی های شاخص حضرت معصومه(س) را ولایتمداری می نامند در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

ولایتمداری مهمترین ویژگی حضرت معصومه(سلام الله علیها)  و این بانوی بزرگ اسلام در دوران خود مدافع حریم امامت و ولایت به شمار می رفت و با بصیرتی که داشتند از جان دل در این مسیر  هزینه کردند.

 

حضرت معصومه (سلام الله علیها) رنج سفر را در جهت علاقه ای که به امام خود داشتند به جان خریدند و در این راه جان خود را از دست دادند.

 

عظمت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در این نیست که دختر و یا ائمه امام بودند بلکه دارای برحستگی های شخصیتی و مقام اجتماعی بودند که باعث شد در جامعه جایگاه بالایی داشته باشند و در توصیف این نکته می توانیم به زیارت نامه مخصوص این بانوی بزرگ اشاره کرد.

 

*شاید برای بسیاری از دختران امروز سوال باشد که چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند؟

پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند که ازدواج سنت من است و با تاکیدات فراوان در خصوص ازدواج در منابع تاریخی از سوی حضرات معصومین رو به رو هستیم، اما در بسیاری از منابع تاریخی عنوان شده که حضرت معصومه(سلام الله علیها) ازدواج نکردند و این مهم دلایلی مختلفی داشته است.

 

در روزهای پایانی عمر شریف حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) حضرت معصومه 10 ساله بودند و این امام امام  به فرزند خود تأکید داشتند که با مشورت امام رضا(علیه السلام) برای خود همسر مناسبی برگزیند و ازدواج کند.

 

 شاید برای این بانوی بزرگ اسلام همسر شایسته در شأن ایشان وجود نداشت.

 

بانوان امروز چگونه می توانند از ایشان الگو بگیرند؟

حضرت معصومه (سلام الله علیها) یک الگوی تام و کامل هستند و ایشان در مسائل عفاف و حجاب، حیا به درجه از کمال رسیدند که در عصر خود مورد توجه پیشوای مسلمانان و امام زمان خود قرار می گیرند و در زیارت نامه آن حضرت نیز آمده است سلام بر بانویی که امین و حجت امام خود بود و این مهم نشان می دهد که حضرت معصومه (سلام الله علیها) به مقامی رسیدند که مورد اعتماد امام زمان خود بود.

 

حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) یک الگوی تام برای بانوان و دختران جامعه است و این بانوی بزرگ اسلام در ولایتمداری، جایگاه کسب و دانش کوشا بودند و به جایگاه علمی بالایی دست پیدا کردند و این مهم نشان می دهد که بانوان نیز می توانند در رسیدن به کسب و علم دینی به جایگاه رفیع برسند.

 

به نظر شما جایگاه رفیع حضرت معصومه(ع) ناشی از چیست؟

حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) ممتاز بود و در نزد برادران در بالاترین مرتبه و رتبه قرار داشتند و امام موسی کاظم(علیه السلام) 18 دختر دیگر نیز داشتند و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در بین آنها سرآمد بود و جایگاه بالا و رفیع آن حضرت می توانیم از متن روایات نیز استنباط کرد.

 

از سویی دیگر شرافت خانوادگی حضرت معصومه (سلام الله علیها) و تاثیر شخصیت بر جسم فرزندان را نمی توانیم منکر شویم  و این بانوی بزرگ اسلام تنها خواهر امام رضا(علیه السلام) است که از مادر نیز یکی بودند.

 

در روایات داریم که بالاترین جایگاه شفاعت به پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اختصاص یافته اما دو تن از بانوان در اسلام در این جایگاه هستند و یکی از آن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و یکی حضرت معصومه (سلام الله علیها) است و روایات دیگری نیز در این زمینه وارد شده است و امام صادق(علیه السلام) می فرماید «با شفایت او همه شعیان وارد بهشت می شوند.»

 

ویژگی های دیگری این بانوی بزرگ اسلام مثل عصمت و محدثه بودند و احادیثی از سوی حضرت معصومه(سلام الله علیها) نقل شده است که نشان می دهد دستی در علم حدیث دارند.

 

حضرت معصومه تنها امامزاده است که بر زیارت آن حضرت تأکید کردند و پاداش آن را معادل با بهشت برشمردند و همه مردم این نورانیت را با جان دل احساس می کنند


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: حضرت معصومه حجاب
| سه شنبه 28 دی 1400 | | 22:46 | | بهاره کریمی |
درباره


****** بسم الله الرحمن الرحیم ****** در عشق، تو اقتدا به زهرا کردی صد پنجره نور، بر جهان وا کردی آرامش و رستگاری دنیا را در خیمه چادرت مهیا کردی ******************************** با سلام من بهاره کریمی هستم دانش آموز پایه ششم ، مدرسه پروین اعتصامی ******************************** قصد دارم در این وبلاگ ارزش والای زن را در جهان نشان دهم و فرهنگ حجاب را در جامعه زنده کنم.شما خواننده عزیزمی توانید آزادی و حجاب و پوشش و آرایش و کلیه مسائل زنان را در این وبلاگ مشاهده کنید. لطفا با نظرات خود ،من را برای تهیه بهتر مطالب یاری کنید
امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 16788
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1

آیه قرآن تصادفی

TOOLS SALAVAT